TÜRKİYEDE MESLEKİ EĞİTİMİN TARİHÇESİ
Selçuklular’dan önceki çağda, sanat öğrenmek isteyenler,usta kişilerin yanında çalışarak ustalığa yükseliyorlardı.Anadolu Selçukluları döneminde,mevcut ekonomik faaliyetlerin toplumun yapısına uydurulması için zanaatların düzenlenmesi ile ilgili faaliyetlere önem verilmiştir.
“Ahilik” XII.yüz yılın sonu ve XIII.yüz yılın başında Ahi Evran lakaplı Nasıruddin Mahmut B.Ahmed tarafından ilk defa kurulan bu teşkilat kısa zamanda Anadolu’nun her yerine yayılmıştır. XVII.yüz yıldan sonra’’Lonca’’ve ‘’Gedik’’sisteminde varlığını sürdürmüş, Osmanlı Devletinin gerileme devri döneminde yıkılmıştır.(Geniş bilgi Ahilik bölümünde)
Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulduğu yıllarda karşılaşılan en önemli problemlerden biri de yetişmişbecerikli insan gücünün yetersizliği idi. Bu problemin çözümü için Atatürk özel ilgi göstermiş ve ilgilileri uyarmıştır.
Atatürk 1 Mart 1922 tarihinde Büyük Millet Meclisinde yaptığı konuşmasında,”Memleket evladını hayatı içtimaiye ve iktisadiye de fiilen müessir ve müsmir kılabilmek için, elzem olan iptidai malumatı ameli bir tarzda vermek usulü, maarifimizin esasını teşkil etmelidir.”diyerek mesleki ve teknik eğitimin önemini belirtmiştir.
1923 yılında İzmir İktisat Kongresinde çırak okullarının açılması teklif ediliyor.
1926 yılında çıkarılan Borçlar kanununda çırakların sözleşme ile çalıştırılması ön görülüyor.
1930 yılında çıkartılan Belediye Kanunu ile Belediyelerin bünyelerinde çıraklık okullarının açılması ile ilgili maddelere yer veriliyor.
1942 yılında Devlet Demir Yolları ve Kayseri uçak fabrikaları bünyesinde çırak okulları açılıyor. Açılan okulların yaygınlaştırılması okullarda yapılan eğitimi gerçek iş şartlarına uygun olmaması,çırak okullarına talebin fazlalığı nedeniyle 1957 yılında toplanan VI.Milli Eğitim Şurasında çırak okullarının açılması kararlaştırılmıştır.
Çıraklık Eğitimine esas olan kanun çalışmalarına 1960’lı yıllarda başlanmıştır. 1972 yılında TBMM tarafından kabul edilen 1591 sayılı çıraklık kanunu Cumhurbaşkanlığınca yeniden görüşülmek üzere geri gönderilmiş,1977 yılında 2089 sayılı Çırak Kalfa ve Ustalık Kanunu çıkarılarak Çıraklık eğitimi Kanuni esaslara bağlanmıştır. Ancak; Kanunun uygulanmasında karşılaşılan güçlükler nedeniyle çıraklık eğitiminde istenilen verim elde edilememiştir.
19/06/1986 tarihinde yürürlüğe giren 3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu ile Çıraklık ve Mesleki Eğitimi’nin günümüz şartlarına göre bir sistem bütünlüğü içinde düzenlenmiştir.
Dünyadaki çeşitli araştırmaların sonuçları gösteriyor ki ülke kalkınmasında en etkili silah eğitimdir.Sürekli gelişen ve değişen dünyada yalnız sistemler değil örgütler ve insanlarında kendilerini yenilemeleri gerekmektedir.Okulda başlayıp okulda biten eğitim değil ömür boyu eğitim kaçınılmazdır. Bu nedenle bilgi ve tekniklerin okulda uygulanmaları sayesinde gerçek iş şartlarında uygulanması gerekliliği ortaya çıkmıştır.
İşletmelerin fiziksel yatırımlarına paralel olarak insan gücü eğitimi yatırımlarını devam ettirmeleri gerçeğinden yapılan araştırmalar insan gücü eğitimi için yapılan yatırımların makinelere yapılan yatırımların iki katı verimliliği artırmıştır.
3308 sayılı Yasanın yürürlüğe girmesiyle büyük illerimizde Çıraklık Eğitim Merkezleri açılmış ve az sayıda meslek dalında illerin özelliğine göre değişen mesleklerde eğitim vermeye başlanmıştır. Gelişmeler sonucunda Çıraklık Eğitim Merkezleri Türkiye genelinde yaygınlaşmış ve hepsinde tüm mesleklerde eğitim verebilir duruma gelmiştir.
Adres:
Yunus Emre Mahallesi Sanayi 10. Sokak No.1 Ünye/ORDU 41.1182897718813, 37.26434206451881
Telefon
04523235550